Gunilla om säsongstarten med M/S Stockholm
Lördagen den 9 april kastade det lilla 12-passargerarfartyget M/S Stockholm äntligen loss från Lindholmspiren i Göteborg med siktet inställt på Bergen i Norge - vår första expedition på två år! Med sig ombord hade hon en mycket kunnig och munter besättning, en grupp förväntansfulla resenärer samt två exalterade guider från PolarQuest. Gunilla Lindh, en av guiderna, var kanske en av de mest entusiastiska ombord. Vi har pratat med Gunilla om hur det var att guida under denna första expedition och hur hennes planer framöver ser ut.
Gunillas guidekarriär startade när hon insåg att hennes förälskelse till våra avlägsna och orörda polarområden var så stark att något annat än en passionerad karriär som polarguide inte existerade. Sedan 2013 har hon arbetat heltid som expeditionsguide i Arktis och Antarktis. Under pandemin började Gunilla även att jobba på PolarQuests kontor i Göteborg och hoppar numera in på kontoret emellan sina expeditioner.
Hur var stämningen ombord första dagen?
Första dagen fullkomligt sprudlade det av energi, förväntan och glädje ombord på M/S Stockholm. Efter ett långt ofrivilligt uppehåll på över två år, följt av intensiva förberedelser de senaste månaderna, så var det ren glädje och lycka att äntligen få kasta loss och bege oss ut på äventyr igen. Jag lade märke till den tydliga entusiasmen över att återigen få arbeta med det vi älskar mest, att få jobba tillsammans med alla otroliga kollegor och vänner samt att få spendera efterlängtad tid med våra fina gäster ombord. Gäster som har varit så lojala och tålmodiga genom hela pandemin och nu påtagligt peppade över att äntligen få åka på expedition igen. Tillsammans skapade vi alla ombord en atmosfär av stor förväntan och äventyrslust.
Vad är det absolut bästa med M/S Stockholm?
M/S Stockholm är ett genuint, vackert och mysigt fartyg, som med sin litenhet kan ta oss nästan överallt. Men ett fartyg är trots allt bara ett skrov. Det är den fenomenala besättningen ombord som utgör hjärtat av M/S Stockholm och gör att jag älskar henne så mycket. Ombord får jag aldrig känslan av att vi skulle vara uppdelade som guider, gäster och besättning. Atmosfären ombord är otroligt familjär och vi känner oss alla snarare som en grupp av vänner och familj. Karismatiska Magnus Reteikes har nu tagit över som kapten på M/S Stockholm och likt hennes tidigare kapten, legendariska Per Engwall, fortsätter Magnus att segla M/S Stockholm i samma genuina expeditionsanda. Han har verkligen lyckats med att skapa en hemtrevlig stämning tillsammans med sin skeppsfamilj ombord. En ljuvlig atmosfär som gör att vi som guider samt gäster vill återkomma år efter år.
Vilket är ditt finaste minne från den här första expeditionen?
De tidiga morgnarna på bryggan, stunden innan resten av världen har vaknat. Känslan och lugnet av att bara vara här och nu, vara ett med naturen. Ofta är några av gästerna också uppe på bryggan av samma anledning och det är fantastiskt att bara vara där tillsammans i tystnad och uppleva denna starka och lugna koppling till havet och naturen runt omkring oss. Jag kan ofta känna att vi som människor ”jagar upplevelser” och ibland missar det som kan vara den allra största upplevelsen, att bara stanna upp och njuta. Det fanns ett hänförande lugn över hela vår resa, där jag klart noterade hur vår tid ombord var ”målet” lika mycket som de utflykter vi gjorde varje dag.
Hur är det att kombinera guidelivet med att arbeta i land på PolarQuests kontor?
Det är väldigt roligt och givande! Jag har länge sökt en balans i att skapa en bas hemma, utan att på något vis behöva ge upp det jag älskar mest, att guida i fält. Nu har jag en perfekt balans och kan fortsätta att arbeta hela säsonger som guide. Att jag kan arbeta både på PolarQuest-kontoret i Göteborg samt i fält ger en mångsidig förståelse i hur vi alla arbetar tillsammans för ett gemensamt mål. Extra roligt är att jag på kontoret får jobba mycket med våra Grönlandsresor som ska gå 2023. Grönland är en ö där jag bott och guidat längre perioder och som ligger mig otroligt varmt om hjärtat.
Vilken expedition ska du guida på härnäst?
Nu på tisdag, den 26 april, tar jag mig till Tromsø i Nordnorge för att starta upp säsongen för ett av våra andra expeditionsfartyg, M/S Quest. Jag är med på hennes första tur från Lofoten till Svalbard via Björnön och kommer därefter att fortsätta att guida ombord under hela expeditionssäsongen i Svalbard. I september tar jag mig till Vancouver i Kanada där jag ska leda PolarQuests resa genom British Columbia.
Vad ser du främst fram emot under säsong 2022?
Jag ser verkligen fram emot alla härliga möten med människor från hela värden. Alla gäster, all besättning och såklart alla mina gamla och nya guidekollegor. Självklart är jag extremt peppad på att få återse alla vilda djur, jag känner mig så otroligt privilegierad som har chansen att uppleva så många sagolika djurmöten.
Göteborg till Bergen med M/S Stockholm
Vår expedition från Göteborg till Bergen blev väldigt lyckad. Det var glada miner när de klev av i Bergen. Efter att M/S Stockholm kastat loss från Göteborg tog hon sig ut till ön Donsö i Göteborgs skärgård för att spendera första natten. Dagen därpå fortsatte färden upp längs västkusten till Marstrand och Mollösund för att därefter passera Norges sydspets. Gästerna fick besöka norska Farsund och sedan äntra den djupa Hardangerfjorden. Fartyget till i Rosendal, Eidfjord och Kinsarvik innan de satte kurs mot Bergen.
I måndags, den 19 april, klev nya gäster och guider ombord och M/S Stockholm påbörjade nästa spännande expedition från Bergen till Svalbard via Björnön.
Foton: Gunilla Lindh
Gunilla Lindh
Guide och expeditionsledareDestinationer
-
Att resa genom Norges världskända kustlandskap i en liten grupp, på små fartyg, är svårslaget. Ögruppen Lofoten bjuder på pittoreska fiskesamhällen, inkilade mellan mäktiga bergskedjor i stilla sund. Under vinterhalvåret erbjuder Tromsø magnifika vyer över dramatiska fjordlandskap och chanser att se både späckhuggare och knölval. Har vi tur får vi se det magiska norrskenet dansa över himlavalvet efter att mörkret har lagt sig.