Livet som matros på M/S Stockholm
M/S Stockholm har nu lämnat Göteborg för att med en entusiastisk besättning ta sig till Nordnorge och sedan vidare till Svalbard. I över 20 år har det klassiska fartyget tagit hängivna resenärer till Arktis storslagna natur. Med rum för endast 12 passagerare råder det en lite extra familjär stämning ombord. Innan fartyget gav sig iväg norrut tog vi chansen att prata lite med Julia som gör sin andra säsong som matros och Linnea som var ombord förra året, men i år är upptagen med att köra lotsbåt i Halland. Här delar de glatt med sig av hur det är att vara del av besättningen på M/S Stockholm.
Julia Brandberg
Vilken roll har du ombord på M/S Stockholm?
Jag är matros.
Hur många säsonger har du jobbat ombord?
Detta är min andra säsong. Jag var ombord fem månader förra året.
Vad har du för yrkesmässig bakgrund?
När jag skulle börja gymnasiet så sökte jag till Öckerö seglande gymnasieskola då jag tyckte det lät spännande och jag var sugen på att komma ut och resa. Jag är inte uppvuxen i en båtfamilj, som många andra som valt detta yrket, utan första gången jag var ute på ett större fartyg var genom skolan. Med T/S Gunilla fick vi göra många resor, bland annat seglade vi över atlanten. Sedan studenten har jag jobbat på olika båtar, Stena Line bland annat.
Vad fick dig att söka till just M/S Stockholm
Jag hade en vän som hade jobbat där tidigare säsonger och tyckte att det lät häftigt. Sedan kände Linnéa, som jag jobbade ihop med på Stena Line, Magnus som äger M/S Stockholm. Så då hade jag en kontakt in här. Jag var trött på färjelivet och sugen på att testa något nytt.
Kommer du vara i väg hela denna säsongen?
Jag kommer att vara ombord under totalt tre månader. Två månader nu på uppresan längs norska kusten och vidare upp till Svalbard. Efter det åker jag hem i en månad för att sedan komma tillbaka och köra en månad till på Svalbard.
Vad gör du under det resterande delen av året?
Förra året jobbade jag extra på en annan båt. Denna vintern har jag jobbat på varvet med underhåll av M/S Stockholm. På min lediga tid ser jag till att resa så mycket som det går.
Hur är det att jobba i en så extrem miljö som Arktis?
Väldigt speciellt. Det kan vara otroligt kallt, det var lite chockerande när vi kom upp förra året och det var närmare 20 minusgrader. Tuffa väderförhållanden som snö och regn påverkar ju också det dagliga arbetet. Men det är så häftigt att få uppleva miljön och djurlivet som finns här.
Hur skulle du beskriva en vanlig arbetsdag ombord?
Innan frukosten förbereder vi ofta Zodiacerna för dagens utfärder. Sedan under dagen är det mycket underhåll som att tvätta grejer, måla eller knacka rost. Ibland, om det finns tid över, kan man få åka med gästerna ut i Zodiacerna. På kvällen och natten är det mest att hålla utkik, då sitter man ute på bryggan med skepparen. Eller så kan man behöva gå in i maskin och kontrollera så att allt fungerar som det ska. Sömnen kan vara en utmaning då vi går i skift dygnet runt: jobbar sex timmar och sover sex timmar. Förutom när vi ligger till kaj, då får alla utom ankarvakten sova om natten.
Hur skulle du beskriva stämningen ombord?
Stämningen är väldigt bra. Det är otroligt härlig besättning med både kvinnor och män i blandade åldrar. Det är även roligt med alla gästerna.
Är det aldrig jobbigt att leva så tätt inpå varandra under en längre tid?
Nej skulle jag inte säga. En sak som är skönt med M/S Stockholm är att vi i personalen har en egen mäss, så man har ändå sin lilla frizon om man behöver.
Hur känns det att vara ”bortkopplad” från världen?
Väldigt skönt, det är nog en av dom största anledningarna till att jag trivs så bra med detta jobbet. Man lever verkligen i nuet. Mamma har nog också börjat vänja sig nu vid att jag bara kan ringa var tionde dag…
Har du något extra speciellt minne från förra säsongen?
Det är ju alla otroliga möten med djur. Något som var riktigt coolt var när vi var i Nordnorge och fick se säkert 50 knölvalar nära båten. Det ger så mycket för gästerna med när dom ser att vi tycker att det är lika roligt som de gör. För mig är det minst lika spännande som för den som valt att åka på en resa med oss.
Vad har du för förväntningar inför denna säsongen?
Lyckade resor och glada gäster!
Blir det fler säsonger?
Jag tar det som det kommer lite. Kanske kommer jag vilja ha ett fast jobb och mer trygghet i framtiden, men just nu vill jag bara resa och göra roliga grejer. Och så länge jag trivs ombord så känns det inte jobbigt.
Skulle du rekommendera andra unga tjejer att bli matroser?
Absolut, det behövs fler kvinnor inom yrket. Det finns många fördomar och stereotyper och de flesta tror kanske inte att det är ett yrke man kan ha som tjej. Men det är det! På M/S Stockholm är vi nog 50/50 män och kvinnor.
Vill du följa Julia och M/S Stockholms äventyr kommande säsong?
Följ M/S Stockholm på Instagram!
Linnéa Kristensson
Vilken roll har du haft ombord på M/S Stockholm?
Jag har varit matros.
Hur många säsonger har du kört?
Jag var ombord fem veckor förra året. Jag hade varit i Svalbard innan med tankbåt och det var då mitt intresse för polarregionerna föddes. Har man detta yrket måste man gå på en sån här båt någon gång – det liknar ingenting annat. I år har jag ett annat jobb då jag kör lotsbåt i Halland. Men jag är väldigt delaktig i M/S Stockholm ändå, bland annat så sköter jag Instagramkontot. Och blir jag sugen kan jag nog åka med en sväng på min lediga tid. Jag kan nog tänkta mig att vara borta en hel säsong om några år, när jag tröttnat på att bara åka ut- och in ur hamnar.
Hur kom du på att du ville jobba på båt?
Min pappa är fiskare och kör lotsbåt så det har alltid funnits med mig. När jag var 8 år och fick följa med honom ut minns jag att jag tänkte: detta är det bästa jobbet jag har sett. Och det är det fortfarande, jag har alltid vetat att det är detta som jag vill göra.
Vad jobbade du med innan du klev på M/S Stockholm?
Jag har alltid jobbat på båtar. Jag läste till matros på gymnasiet och sommarjobbade då på olika båtar. Sedan dess har jag vidareutbildat mig och jobbat både som matros och styrman på bland annat tankbåt, lotsbåt och färja. Jag testade att jobba två dagar i land en gång men det var inte min grej, haha.
Vad innebär det att jobba som matros?
Man håller ordning på båten både invändigt- och utvändigt. Det kan vara att fixa saker som har gått sönder och hjälpa till vid förtöjning och ankring. Det ingår inte specifikt i yrkesrollen att ta hand om gästerna men det är också en rolig del att socialisera med dem.
Hur skulle du beskriva en vanlig arbetsdag ombord på M/S Stockholm?
Dagtid är det mycket underhåll av båten som att slipa, knacka rost eller is. Det händer också oväntade saker som en gång när kylskåpet slet sig loss och rullade i väg. På natten får man ju ta hänsyn till att passagerarna sover så då blir det en del städning, kolla maskin, hålla lite extra utkik hos styrman eller kolla så att allt är sjösurrat vid blåst.
Hur är det att jobba i en miljö som Arktis?
Väldigt speciellt. Det kan bli extremt kallt som en gång när det var minus 20 och hela båten blev täckt av is. Det är en annorlunda upplevelse att stå där och knacka is i denna typ av klimat. Men jag som många andra drabbades också av Svalbardsjukan – att alltid vilja komma tillbaka. Det är ett helt annat lugn däruppe, stressen försvinner helt.
Hur är det att vara utan uppkoppling en längre period?
Görgött! Min generation är uppvuxna med att ha uppkoppling och vara nåbara hela tiden. Här kan man umgås med varandra på ett annat sätt. Det är bara vi och båten – här och nu.
Hur skulle du beskriva stämningen ombord?
Jättebra. Vi är ungefär 50/50 tjejer och killar som jobbar ombord, i alla åldrar. Det är bästa kombinationen, på många andra båtar är det bara gubbar. Min upplevelse är att Stockholm är den båten där man skrattar mest och har roligast ihop. Man får även en nära relation till många gäster vilket är kul. Jag har till och med blivit hembjuden till vissa efter vi klivit av.
Har du något speciellt minne du vill dela med dig av?
Det är så många roliga minnen, vi skrattar hela tiden ombord. Ett exempel var när vi kom in till Longyearbyen och fick internetuppkoppling för första gången på tio dagar. En av guiderna såg på Facebook att hans son som också var med på resan fyllde år. När vi knackade på hans hytt för att överraska honom visste han inte själv att det var hans födelsedag. Det är ett bra exempel på hur man tappar tid och rum.
Vad skulle du säga till andra tjejer som är nyfikna på matrosyrket?
Jag rekommenderar alla att läsa till matros, det är väldigt roligt! Branschen skriker efter att få in mer tjejer. Det är nog ett av de mest jämställda yrkena med, alla får samma kontrakt och lika lön.
Destinationer
-
Sedan 1999 har vi arrangerat oförglömliga resor till Svalbard. Från maj till september färdas våra tre små expeditionsfartyg som endast tar 12 och 50 passagerare genom denna arktiska vildmark med gnistrande glaciärer, sagolika fjordlandskap, vidsträckt tundra och dramatiska bergskedjor. Valrossar vilar på stränderna och valar söker efter föda, medan Arktis konung, isbjörnen, majestätiskt vandrar över isarna.