Ny-Ålesund - historia och framtid
Vid ett besök i Ny Ålesund så får man lite av allt som Svalbard är och har varit. Så det var ett naturligt första stopp på vår 10 dagars kryssning runt Svalbard ombord på M/S Quest.
Ett tåg som användes för att frakta kol från gruvorna ned till hamnen var det första som mötte oss på vandringen genom byn.
Redan 1610 hittade den brittiska valfångaren Jonas Poole kol i Kungsfjorden. Men först 1911 påbörjades exploateringen i liten skala, under några sommarveckor varje år. När driften 1916 togs över av Peter Brandal, från Ålesund, ökade gruvbrytningen och byn fick sitt nuvarande namn, Ny Ålesund.
Under en period på 1920-talet var det från Ny Ålesund, byn närmast Nordpolen, som flera expeditioner till Nordpolen i diverse flygfarkoster tog sin början. Roald Amundsen försökte flyga till Nordpolen 1925 med två flygplan, N24 och N25. Men de två flygplanen kraschlandade på isen och expeditionen kunde fått ett tragiskt slut. Men efter att ha byggt om två plan till ett och iordningställt en startbana på isen så lyckades man flyga tillbaka till Ny Ålesund.
Men Amundsen gav inte upp. 1926 var han tillbaka tillsammans med italienaren Nobile och amerikan Ellsworth för ett nytt försök. Nu med hjälp av ett luftskepp, Norge. Den 11 maj, 1926 tog man av från Ny Ålesund, den 12 maj passerade man Nordpolen och den 13 maj landade de lyckliga i Teller, Alaska.
Fortfarande står den mast som användes för att förankra luftskeppet Norge kvar lite utanför byn. Dessa historier och en massa annat intressant kan man ta del av vid ett besök på Ny Ålesund museet.
Tvärs över från museet ligger Kongsfjordsbutikken där glass-suget efter museibesöket stillades, klädkollektionen kompletterades och vykort och frimärken inhandlades för att kunna skicka hälsningar från världens nordligaste samhälle.
Numera är Ny Ålesund en internationell forskningsby med över 20 olika institutioner från hela världen samlade på ett ställe. De senaste tillskotten kommer från Indien och Kina vars stationer vi passerade på en vandring genom byn.
Den kinesiska stationen har två stenlejon utanför dörren och enligt hörsägen så fraktades de upp i lådor märkta ”Extremt känslig forskningsutrustning”. Personalen i Ny Ålesund tog det naturligtvis extremt försiktigt under hela transporten och undrade samtidigt vad det kunde vara eftersom det var otroligt tungt. De var inte så roade när det visade sig att ”bara” var två stenlejon.
Det är så mycket man inte visste och får lära sig på en resa som denna.
Sven Lidström
GuideDestinationer
-
Sedan 1999 har vi arrangerat oförglömliga resor till Svalbard. Från maj till september färdas våra tre små expeditionsfartyg som endast tar 12 och 50 passagerare genom denna arktiska vildmark med gnistrande glaciärer, sagolika fjordlandskap, vidsträckt tundra och dramatiska bergskedjor. Valrossar vilar på stränderna och valar söker efter föda, medan Arktis konung, isbjörnen, majestätiskt vandrar över isarna.