Tasiilaq till Scoresbysund – den hemlighetsfulla östkusten 2024
Följ med på en expeditionskryssning längs Grönlands sällan besökta östkust. Vår resa börjar i det storslagna och orörda fjordsystemet Sermilik. Här får vi känslan av att befinna oss i resterna av en isexplosion, med isberg i alla tänkbara former och storlekar. Vi får också ta del av historier och myter om den lokala Tunumiitkulturen. Vår resa fortsätter norrut och vi tar oss in i vackra orörda fjordar. Vi besöker platser som den istäta fjorden Tuttilik samt fjorden Watkins, som bjuder på fina vandringsturer med svårslagna vyer.
En Grönlandsresa med detta unika 12-passagerarfartyg erbjuder en helt annan upplevelse jämfört med ett större expeditionsfartyg. Med M/S Balto kan vi utforska de mest avlägsna fjordsystemen, besöka små inuitsamhällen, ta dig till hemliga ankarplatser och maximera varje resenärs upplevelse i den otämjda grönländska vildmarken. I liten grupp lämnar vi dessutom mindre avtryck på såväl natur som kulturminnen.
Vänligen observera: språket på denna resa kommer att vara engelska.
- Liten grupp om 12 passagerare
- Det stora fjordsystemet Sermilik
- Magnifika isberg
- God chans att se valar
- Den vilda orörda östkusten
- Historier och myter från Tunumiitkulturen
Färdplan
Dag 1: Reykjavik
Vi ankommer individuellt till Reykjavik och checkar in på vårt hotell. (Denna natt ingår i det obligatoriska flyg- och hotellpaketet beskrivet längre ner.)
Dag 2: Ombordstigning
Vi flyger från Reykjavik och landar på flygplatsen i Kulusuk. På eftermiddagen går vi ombord på M/S Balto och påbörjar vårt stora äventyr.
Dag 3 - 11: Expeditionskryssning
Vi börjar vår resa med ett besök i staden Tasiilaq. Med sina 2000 invånare är det här det största samhället på östra Grönland. Här möts vi av en lite äldre och annorlunda inuitkultur, där shamanism och inhemsk kultur är mycket mer framträdande än i andra delar av Grönland. Under vår vistelse i Tasiilaq kommer vi att få ta del av lokala myter och legender, till exempel historien om Tupilaqs. I den grönländska inuitreligionen var Tupilaq ett monster som tillverkades av en utövare av trolldom eller shamanism. Detta genom att använda olika djurdelar såsom ben, hud, hår eller senor. Har vi tur kanske vi även får bevittna en ritual eller sång.
Vi fortsätter in i det stora fjordsystemet Sermilik. Här välkomnas vi in i ett oändligt spektrum av blått med isberg i alla tänkbara former och storlekar. Detta stora fjordsystem är otroligt imponerande och vi skulle kunna utforska det i flera dagar. Vi ankrar på flera olika platser, besöker en jaktby och spanar ständigt efter späckhuggare.
Vi färdas vidare norröver, längs den vilda och orörda kustlinjen. Väder och is kommer kanske påverka vår färdplan. Vi möter isberg som flyter söderut med de starka strömmarna och beundrar de mäktiga glaciärväggar som sluttar rakt ner i havet. Längs den östra kustlinjen finns många orörda fjordar och vi hoppas kunna utforska några av dem.
Följande platser är exempel på vad vi hoppas se längs vår väg:
Vid den istäta fjorden Tuttilik, hoppas vi kunna ge oss ut på en vandring för att utforska några av inuiternas övergivna vinterhus. Just namnet Tuttilik kan översättas till: platsen där renarna bor.
Vår resa fortsätter norrut till delar av Grönlands vildaste kustlandskap. Under gynnsamma väderförhållanden kommer vi att kunna ta oss in i fjorden Kangerlussuaq samt fjorden Watkins, vilka båda erbjuder vandringar med svårslagna vyer.
När vi har tagit oss ytterligare en bit norröver når vi Nansenfjorden, rakt söder om Arktis högsta berg, det imponerande berget Gunnbjørn fjeld med sina 3694 meter över havet. Vi befinner oss nu i det område där det är mest sannolikt att vi kan att få se isbjörnar. Att få se en isbjörn under en resa på Grönland hör inte till vanligheterna, men under sträckan härifrån och fram till Scoresbysund är chanserna som störst.
Vi passerar Kap Vedel på vår väg mot området Barclay Bugt, vilket betyder att vi nu officiellt färdas längs Blossevillekusten. Det här är förmodligen en av de mest vilda kustlinjerna i Arktis när det kommer till is, strömmar och tidvatten. Denna kuststräcka upptäcktes år 1833 av Jules de Blosseville ombord på La Lilloise.
När vi når Høst havn har vi en bra ankringsplats som bjuder på fina vandringsmöjligheter. Vi forsätter vår färd och utforskar områdena kring Rømerfjorden, Deichmannfjorden samt Steward Ø. Vid sällsynta tillfällen har man sett narval här.
På vår sista dag hoppas vi kunna ta oss in en bit i Scoresbysund. Här omges vi av fascinerande natur samt isberg i alla dess former.
Dag 12: Reykjavik
På morgonen tar vi farväl av vårt expeditionsfartyg M/S Balto och tar oss med flyg till Reykjavik och checkar in på vårt hotell (denna natt ingår i flyg- och hotellpaketet beskrivet längre ner).
Dag 13: Hemfärd
Vänligen observera: Ovanstående är endast exempel på platser vi kan komma att besöka under vår resa på Grönland. Vår rutt beror helt på väder, isförhållanden och djurmöten samt tillstånd och restriktioner från lokala myndigheter. Det finns mängder av spännande och vackra platser att uppleva på Grönland och vi strävar alltid efter att maximera upplevelsen. Flexibilitet är nyckeln till en lyckad expedition!
Trygghet genom Paketreselagen
Viktigt att veta för dig som resenär, är att du har ett gott skydd genom Paketreselagen. Om det skulle finnas restriktioner som inte tillåter inresa i det land du ska besöka, har du alltid rätt att boka om dig eller boka av och erhålla full återbetalning av alla för resan inbetalda medel. Fri avbokning kan dock ske tidigast 30 dagar innan avresa under förutsättning att det då står klart att restriktionerna kommer att påverka din resa. Detta gäller även om det finns karantänskrav i landet du ska till. Du har även rätt att omboka eller avboka med full ersättning om PolarQuest ställer in resan.
Varför obligatoriskt flyg- och hotellpaket?
Nordöstra Grönland är en sann vildmark som också ligger mycket avlägset. Att ta sig dit från Island med fartyg tar minst tre till fyra dagar över Danmarkssundet. Vi har därför istället valt att boka in flyg från Reykjavik (Island) till Kulusuk (Grönland) och från Constable Point (Grönland) till Reykjavik (Island), för att slippa dessa sjödagar och ge en mer bekväm upplevelse med fullt fokus på Grönlands spektakulära natur. Det kommer även ingå två hotellnätter i Reykjavik, en innan expeditionen och en efter. Detta för att ta höjd för potentiella flygförseningar.
Inspireras av våra Polarföredrag
En resa till Grönland är ett oförglömlig äventyr! Men hur är det att vara på expeditionskryssning på Grönland med ett litet, unikt 12-passagerarfartyg? Kanske undrar du över vilka platser du kan få besöka eller vad som skiljer östkusten från västkusten? Vi tror att vår digitala polarföreläsning kommer att kunna ge dig en hel del svar om våra expeditionskryssningar på Grönland. Presentationen hålls av en av våra Grönlandsexperter och expeditionsledare, Gunilla Lindh.
Fartyget M/S Balto
Vi är stolta över att presentera M/S Balto, en välkommen nykomling till vår flotta av små och unika expeditionsfartyg. Fartyget har fått sitt namn efter den legendariska slädhunden Balto som ledde en äventyrlig hundspannstransport av serum i Alaska 1925. M/S Balto är byggd för högsta isklass i Rauma, Finland, och tjänade till en början som statligt servicefartyg i Östersjön. Under 2019-2022 genomgick hon en totalrenovering och är nu ett av de mest eleganta polarexpeditionsfartygen, inredd i klassisk stil med vackra trä- och mässingsdetaljer.
M/S Balto tar som mest 12 passagerare fördelade på sju hytter, alla med havsutsikt och privat dusch/WC. De rymliga hytterna inkluderar en redarhytt, en superiorhytt, tre dubbelhytter och två enkelhytter. Redarhytten är 30 kvadratmeter, har sex fönster och en dubbelsäng, superiorhytten har två enkelsängar medan dubbelhytterna har en dubbelsäng vardera (2024 kommer en av dubbelsängarna bytas ut till två enkelsängar). Redarhytten och superiorhytten har även en separat sittgrupp. Alla hytter har garderob och ett litet skrivbord med en stol.
Den smakfullt inredda salongen och den vackra matsalen har träpanel av mahogny, bar, ett spelbord och ett litet bibliotek. Kaffe och te finns alltid tillgängligt. M/S Balto har vidare ett stort öppet kök i restaurangstil där man kan ta del av kockarnas imponerande arbete och smaka på nybakat bröd.
Det finns flera observationsdäck där man kan njuta av och fotografera det spektakulära landskapet. Ombord finns också en bastu, en tillhörande kall dusch och ett mindre omklädningsrum. Bryggan är alltid öppen för besök och du välkomnas av en internationell besättning som talar engelska.
Fartyget är utrustat med en elektrisk dieselmotor, vilket möjliggör att hon kan hålla lägre farter utan vibrationer. De rymliga däcken är därför perfekta för film och fotografering! Det finns också ett rum för förvaring av expeditionsutrustning samt två gummibåtar för kryssningar och landstigningar i vildmarken.
En resa med detta lilla 12-passagerarfartyg erbjuder en helt annan upplevelse jämfört med ett större expeditionsfartyg. Det ger oss mer flexibilitet, vi kommer närmare naturen och vi kan erbjuda unika färdplaner. Med M/S Balto kan vi utforska de mest avlägsna fjordsystemen, besöka små inuitsamhällen på ett mer personligt vis, hitta hemliga ankarplatser och maximera varje resenärs upplevelse i den otämjda vildmarken. Dessutom, och det är viktigt, gör en liten grupp ett betydligt mindre avtryck på den ömtåliga naturen och den lokala kulturen.
Hytter & priser
Hyttkategori | Pris per person | ||
---|---|---|---|
Dubbelhytt | Dubbelsäng | 113 900 SEK | |
Dubbelhytt | Två separata sängar | 113 900 SEK | |
Superiorhytt | Två separata sängar | 122 900 SEK | |
Redarhytt | Dubbelsäng | 138 900 SEK | |
Enkelhytt | Enkelsäng | 144 900 SEK |
OBLIGATORISKT FLYG- OCH HOTELLPAKET
Detta obligatoriska paket inkluderar:
- Flyg från Reykjavik (Island) till Kulusuk (Grönland) och från Constable Point (Grönland) till Reykjavik (Island)
- Två hotellnätter i Reykjavik, en innan och en efter expeditionen
- Transfer i samband med ovanstående flyg, mellan hotell och flygplats i Reykjavik
Preliminärt pris är 23 990 SEK per person (priser för flyget bekräftas från flygbolaget först ca 10 månader innan avresa och ovanstående pris kan därför komma att justeras något när dessa fastställts). Vänligen notera att denna summa kommer att läggas till på priset ovan
I priset ingår
- 10 nätter ombord på M/S Balto
- Alla måltider ombord
- Kaffe och te dygnet runt
- En expeditionsledare och en guide (OBS! engelsktalande)
- Guidning ombord och iland
- Alla utflykter
- Omfattande informationsmaterial innan avresa
I priset ingår inte
- Obligatoriskt flyg- och hotellpaket (Flyg från Reykjavik (Island) till Kulusuk (Grönland) och från Constable Point (Grönland) till Reykjavik (Island), 2 hotellnätter i Reykjavik, transfer i samband med ovanstående flyg samt mellan hotell och flygplats i Reykjavik)
- Internationellt flyg till och från Island
- Reseförsäkring och avbeställningsskydd
- Dricks till fartygets besättning
- Personliga utgifter i baren
Datum & bokning
Varmt välkommen att kontakta oss om du har frågor om resorna eller önskar boka plats!
BokningsförfråganAvresa | Hemresa |
---|---|
28 juli 2024 | 9 augusti 2024 |
Relaterade blogginlägg
-
Maskdans - ett levande kulturarv
Om du tycker om att uppleva lokal kultur på nära håll är maskdans en alldeles unik upplevelse som du kommer att bära med dig länge. Denna tradition har sina rötter i sociala, kulturella och spirituella ritualer som sträcker sig tusentals år bak i tiden.
Läs hela inlägget -
Fem grönländska traditioner som kommer att förvåna dig
Från enorma glaciärer och isbergsfyllda fjordar till varma källor - Grönlands tilltalande natur finner inga gränser. Ön förvaltar även inuiternas viktiga kulturhistoriska arv med lämningar från mänsklig bosättning som sträcker sig tusentals år bak i tiden. Här är fem grönländska traditioner som troligtvis kommer förvåna dig!
Läs hela inlägget