Sveriges polarspecialist sedan 1999 031-333 17 30 info@polarquest.se
Sök Mina
bokningar

Uppdatering om coronavirus

Senast uppdaterad: 30 juni 2021

Kära polarvänner,

Vem hade kunnat ana att denna pandemi skulle bli en så stor utmaning för så många? För andra året i rad har PolarQuest funnit det nödvändigt att ställa in hela vår säsong i Arktis. Vi är självfallet mycket ledsna över att våra resenärer fortsatt får vänta på sitt stora äventyr, men även hur det drabbar medarbetare, guider, besättning, fartygsägare och samarbetspartners.

Något som blivit extra påtagligt under pandemin är hur betydelsefull den goda samarbetsviljan är. För oss har detta yttrat sig i nya vägar framåt tillsammans med våra partners, en överväldigande förståelse och flexibilitet hos våra kunder och ett ovärderligt stöd från moderbolag och ägare. Tillsammans har vi sett till att ta oss igenom vår största kris hittills.

Ett stort tack till er som bokat om, som tålmodigt väntat på besked eller bara ringt för att fråga hur det går! Inför nästa säsong, 2022, är många av våra avgångar redan fullbokade och vi längtar verkligen efter att få ta er med på expedition.

Det står även klart att de ledord vi på PolarQuest har värderat högst under våra två decennier i polarområdena, nu fått ännu starkare förankring under pandemin – säkerheten kommer alltid först!

Av denna anledning står vi inför ännu en sommar utan expeditioner genom isfyllda fjordar och isbjörnar i kikarsiktet. Detta påverkar givetvis vår arbetsplanering och arbetsmängd. Vi kommer därför hålla kontoret stängt under fyra veckor, då hela vårt team går på en välförtjänt semester. Det finns dock alltid någon tillgänglig som kan svara på dina frågor. Under hela sommaren läser och svarar vi på alla inkommande mejl till info@polarquest.se, vi lyssnar av telefonsvararen och svarar på förfrågningar som kommer in via vår hemsida. Vi ber om överseende med att våra svar under dessa fyra veckor kan ta något längre än det gör under vanliga omständigheter. Vi ringer självklart även upp om ni önskar prata med oss. Så tveka inte att höra av er även under dessa veckor! 

Vi vill passa på att önska er alla en riktigt fin sommar! Soliga hälsningar

Marie, Carina, Lillemor, Johanna, Mia, Emma, Johan, Niklas, Sara, Heidi, Jenny, Henrik och Camilla

Temporära öppettider

Fram till och med 8 juli: måndag – torsdag kl. 10.00 – 15.00

Mellan 9 juli och 8 augusti: kontoret stängt (vi finns tillgängliga på info@polarquest.se)

Från 9 augusti: måndag – torsdag 10.00 – 15.00

I augusti återupptar vi arbetet med att planera och genomföra femstjärniga naturupplevelser. Som vi längtar!

Boka riskfritt med öppet köp!

Öppet köp innebär att PolarQuest återbetalar alla dina för resan inbetalda medel om du väljer att boka av innan öppet köp löper ut. För samtliga resor till Norge, Svalbard och Grönland 2022 samt Expedition Antarktis i mars 2022 erbjuder vi öppet köp till och med 1 september 2021.

Säkerhet

PolarQuest arbetar kontinuerligt med att implementera rutiner för att kunna genomföra våra resor på ett säkert sätt. Detta arbete gör vi i samråd med hela expeditionskryssningsbranschen, inklusive AECO (Association of Arctic Expedition Cruise Operators).

Om det finns reserestriktioner

Alla resenärer har rätt att boka om sin resa kostnadsfritt, alternativt boka av och erhålla full återbetalning om:

  • Det finns en UD-avrådan eller andra restriktioner som inte tillåter er att resa till landet i fråga. Detta inkluderar om inresa tillåts men ni måste sitta i karantän flera dagar på destinationen i fråga.
  • Om PolarQuest ställer in resan, oavsett anledning.

Vänligen notera: Reseavrådan/restriktioner kan hävas/omvärderas innan det datum som först annonserats. Därav kan kostnadsfri avbokning endast ske tidigast 30 dagar innan avresa under förutsättning att avrådan fortfarande föreligger.

Alla återbetalningar för inställda resor 2021 är genomförda. Vänligen notera att om du betalat med kort och väntar på återbetalning, så har nätbetalningsföretaget Nets hög belastning och det kan dröja tills du har pengarna på kontot. Har du betalat med kreditkort, syns inte alltid den återbetalda summan på kontoutdraget utan är istället justerat på ditt kreditbelopp.